Mișcări fundamentale, virtuozitate și măestrie

În gimnastică, realizarea fără greșeală a unui exercițiu nu o să îți aducă scorul perfect, 10-le, ci doar un 9,7. Ca să obții celelalte 30 de sutimi trebuie să demonstrezi "risc, originalitate și virtuozitate", pe lângă execuția lipsită de erori. Riscul reprezintă reușirea unui exercițiu care are șanse ridicate de a fi ratat complet sau greșit; originalitatea se realizează prin executarea sau combinarea unică a unor elemente - o mișcare sau o secvență nemaivăzută înainte. Previzibil, gimnaștii tineri sunt mai dornici să dovedească originalitate și risc pentru dramatism, distracție și pentru a trezi admirația - în special în rândul celorlalți sportivi pentru că audiența largă este puțin probabil să conștientizeze dificultatea exercițiilor.

Virtuozitatea totuși, este cu totul altceva. Aceasta este definită în gimnastică drept "îndeplinirea obișnuitului neobișnuit de bine". Spre deosebire de risc și originalitate, virtuozitatea este evazivă, extrem de evazivă. Este, totuși, ușor de recunoscut atât de către audiență, cât și de antrenor și sportiv. Dar mult mai important, și mult mai la obiect, virtuozitatea este mai mult decât o cerință pentru ultimele 10 sutimi; este semnul unui adevărat maestru (și al geniului și al frumuseții).

Există printre începătorii care se află în procesul dezvoltării unei abilități sau arte o tendință des întâlnită: indiferent dacă încearcă să învățe să cânte la vioară, să scrie poezii sau să devină gimnaști, toți vor să treacă cu repeziciune de la fundamente la mișcări, abilități sau tehnici mai sofisticate. Blestemul începătorului se manifestă astfel printr-o ornamentare excesivă, fundamente slabe și o lipsă vizibilă de virtuozitate. Dacă ai avut vreodată oportunitatea de a învăța de la cei mai buni într-un anumit domeniu, ai fost probabil surprins de cât de simplă, fundamentală și elementară a fost lecția. Blestemul începătorului afectează atât învățăcelul, cât și profesorul.

Antrenamentul fizic nu este diferit. Ce va ruina inevitabil un antrenament fizic și va dilua eficacitatea unui antrenor este lipsa de angajament față de mișcările fundamentale. Vedem acest aspect tot mai frecvent atât în planificarea, cât și în supravegherea execuției. Foarte rar vedem recomandate scurtele module de 2-3 exerciții intense, care caracterizează CrossFit-ul. Foarte rar antrenorii chiar sunt preocupați de mecanismele din spatele mișcărilor fundamentale. Graba de a depăși mișcările de bază și de a te îndrepta spre cele avansate provine din dorința naturală de a-ți întreține clientul interesat și de a-l impresiona cu abilitățile și cunoștințele tale. Dar nu face această greșeală! Să înveți pe cineva un smuls atunci când nu sunt stăpânite genuflexiunile cu bara pe brațe, să înveți pe cineva o ridicare atunci când nu sunt stăpânite genuflexiunile cu greutatea corporală, sunt greșeli colosale. Această grabă de a avansa crește riscul unor accidente, întârzie progresul și evoluția și reduce șansele clientului de a aprecia investiția. În scurt timp, condiția fizică îi va fi afectată. Dacă se insistă, în adevăratul sens al cuvântului, pe mișcările de bază, clienții vor realiza imediat că ești un antrenor de excepție. Ei nu se vor plictisi; ei vor fi impresionați. Îți promit. Vor ajunge în scurt timp să recunoască importanța exercițiilor fundamentale. În plus, vor progresa în toate modurile posibile față de cei care nu sunt binecuvântați cu un antrenor atat de meticulos și dedicat mișcărilor de bază. Antrenamentul se va îmbunătăți, clienții vor progresa, iar tu vei părea mult mai experimentat și profesionist, câștigănd mai mult respect doar prin simplul fapt că te reîntorci la fundamente.

Este suficient timp într-o sesiune de o oră pentru a face încălzirea, a exersa o mișcare de bază sau pentru a-ți depăși recordul la un exercițiu cu greutate, pentru a discuta și critica eforturile sportivilor, iar apoi pentru a încerca un mic modul de 2-3 exerciții. Sau doar pentru a te juca. Joaca e importantă. A întoarce un cauciuc, baschetul, atletismul sunt importante pentru un program, dar sunt precum condimentele - ca sarea, piperul și oregano. Nu sunt lecțiile principale. Antrenorii de CrossFit au tot ce le trebuie pentru a fi cei mai buni antrenori de pe Pământ. Chiar cred asta. Dar destul e bine nu este niciodată, pentru că noi vrem acea a 10-a sutime. Noi vrem virtuozitatea!

 

Sursă: CrossFit Journal